Какво е ерготерапията?


„Ерготерапията учи хората с увреждания не само да вървят, тя ги учи да танцуват”

Екатерина Петрова-ерготерапевт


Какво е ерготерапията?

Ерготерапията е неразделна и жизнено важна част от комплексната рехабилитация при децата и възрастни с неврологични заболявания и увреждания.

Основната цел и идея на ерготерапията в детска възраст са свързани с основните сфери на дейност при децата: игра и свободни занимания, ученe и самообгрижване.

Ерготерапията основно се базира на социалният подход, който има за цел, не излекуване на физическият недъг, а преодоляването на ежедневните дейности въпреки него, чрез различни компенсаторни методи и средства или чрез адаптиране на средата (като премахване на препятствия), така че индивида да може да продължи рутинния си живот по най-автономен, продуктивен и задоволителен начин, въпреки временните или трайни си ограничения. 
Един от основните принципи залегнали в ерготерапетичния поход е, че НЕ индивида, а средата трябва да бъде пригодена и адаптирана към самия него, за да може той да взема активно участие и да бъде удовлетворен от самия себе си.

Как се провежда една сесия с ерготерапевта ?

Нека си представим случая на дете, което има трудности при писането, защото няма сила в едната си ръка и не може правилно да хване и да държи писалка. След първоначално наблюдение и оценка на способностите и трудности, ерготерапевта се опитва да се идентифицира специфични дейности и упражнения под формата на игри, така че детето играейки, без да осъзнава, прави своята рехабилитация. Ако не е възможно да се постигнат добри резултати вследствие на физиологични причини се използват помощни средства, като например дръжка, в която да се сложи писалката, за да се улесни изпълнението на задачата (увеличението на обиколката, като с тежести, ергономични дръжки или предпазни скоби). Ето защо, терапията при всеки потребител, възрастен или дете е строго индивидуална и специфична.



Към подобряване на кои сфери на живота е насочена вашата терапия?

Насърчаване на автономията в ежедневния живот, като обличане, миене, ядене. Всичко свързано с подобряването на функциите на горната част на тялото (координация, подобряване на използването на ръцете и пръстите, помощ при писане и използване на училищните инструменти); подобряване на социалното участие чрез промени и адаптиране на дейностите и комуникационните методи (модифицирани игри, използване на сензори за персонален компютър и алтернативни комуникационни системи).




Как работи професионалният терапевт особено с по-малките деца?

Започва се от нуждите и исканията на пациента или семейството и се прави индивидуална оценка, за да се разбере какви са силните страни и интересите на детето. Децата експериментират и напредват чрез играта (или дейности представени под форма на игра), които се подбират от специалиста според целите на терапията.
Чрез играта се работи за да се стимулира развитието на дефицитните функции и на различни нови навици и умения, едни от които са когнитивните, пространствената ориентация, бимануална координация, зрително-моторна координация, базална координация, цветове, форми и много други.





Кои са потребителите на ерготерапевтичната услуга?

Като цяло професионалният терапевт се занимава с хора от всички възрасти с постоянни или временни увреждания или с необходимостта от подобряване на уменията за изпълнение на ежедневните задачи.

Ерготерапевтичната интервенция включва индивидуални и групови сесии, провежащи се както в домa, така и в различни реахбилитационни центрове и други местоположения от заобикалящата ни среда.



Екатерина Петрова-ерготерапевт



Коментари